تبلیغات
ALBORZ KANDU البرز کندو - راه های افزایش مصرف عسل در ایران
اکسیر،عسل طبیعی از جنگل های سرزمین دو خورشید(سوادکوه)

راه های افزایش مصرف عسل در ایران

اگر نگاهی كوتاه به مقدار مصرف سرانه ی عسل سایر كشورها داشته باشیم، متوجه خواهیم شد كشورهای توسعه یافته عموما با رژیم غذایی سالم دارای طول عمر بیشتر و سالم تری هستند و همیشه به فكر تهیه مواد غذایی مصرفی روزانه با خواص بسیار عالی بوده و همچون دیگر مایحتاج زندگی، به فكر كیفیت بوده نه بها و كمیت. یكی از غذاهای كامل مصرفی شان عسل بوده و به نسبت كشورهای در حال توسعه چندین برابر عسل مصرف می كنند.
    این امر دلایل خاصی دارد كه امید است با لحاظ كردن آن در كشور عزیزمان، ما نیز در زمره بیشترین مصرف كنندگان عسل قرار گیریم كه تحقق آن مستلزم حمایت همه جانبه ی دولت از تولیدكنندگان است. عواملی كه مصرف كنندگان را ترغیب می كند تا به عسل و دیگر محصولات زنبور عسل روی آورند عبارتند از:
    الف) اهتمام دولتمران در حمایت از تولیدكنندگان از قبیل:
    1ـ در اختیار نهادن مراتع، باغات و جنگل های ییلاقی و قشلاقی برای امكان ادواری زنبورها (با توجه به چهار فصل بودن كشورمان)
    2ـ تامین تجهیزات پیشرفته صنعت زنبورداری از كشورهای پیشرفته با تخصیص یارانه
    3ـ انحصاری كردن بسته بندی عسل و دیگر محصولات زنبورداری به صورت منطقه ای كه فقط و فقط باید توسط تولیدكنندگان و دست اندركاران صنعت زنبورداری صورت پذیرد، نه اینكه عسل را همانند دیگر محصولات غذایی كه توسط انسان تهیه و تولید شده و بسته بندی نموده، برایش تاریخ تولید تعیین نمایند (این در حالی است كه زمان تولید عسل زنبور برای صنایع بسته بندی مشخص نیست تا تاریخ تولید آن را حك نمایند) متاسفانه مشاهده می گردد برای عسل تاریخ انقضاء با مهلت كوتاه در نظر می گیرند. این در حالی است كه عسل طبیعی تنها ماده ی غذایی است كه با حفظ شرایط خاص سال ها سالم می ماند.
    4ـ در نظر گرفتن یارانه های ویژه تغذیه ای و دارویی (تغذیه زمستانی- تحریكی= مواد اولیه) زنبورها به زنبورداران، تامین اعتبار مورد نیاز بانكی، كه عامل تشویق افزایش تولید و استقبال جوانان به این صنعت می گردد.
    چهار عامل فوق كه مسئولیت آن به عهده دولتمردان می باشد، موجب می گردد تولیدكنندگان به فكر افزایش كیفی و كمی عسل باشند كه باعث عرضه بیشتر عسل طبیعی شده و نیاز مصرف كنندگان را كه با اعتمادسازی به وجود آمده، تامین می كند.
    ب) وظیفه ی ملی رسانه های گروهی، تولیدكنندگان و متولیان سلامت جامعه در اطلاع رسانی از خواص غذایی و دارویی عسل و دیگر محصولات زنبور عسل كه در این مورد صدا و سیما كه رسالت اصلی فرهنگ رسانی را به عهده دارد و سردمدار اصلی اطلاع رسانی می باشد می تواند نقش به سزایی داشته باشد كه خود عامل اصلی اعتمادسازی مصرف كنندگان می شود.
    ج) مبارزه اصلی با پدیده ی شوم تولید، بسته بندی و عرضه عسل تقلبی (دست ساز) كه عموما متقلبین به صراحت و بدون هیچ گونه واهمه از برخورد جدی با آنان، رسما به فعالیت پرداخته و متاسفانه هر روز به تعدادشان افزوده می شود كه این كار مستلزم همكاری هموطنان در شناسایی، معرفی و تحویل آن به مقامات قضایی و در نهایت با برخورد شدید و صدور حكم قاطع باعث نابودی خیانت كاران به جامعه می شود.
    د) روشن كردن قضیه شكرك زدن عسل برای مصرف كنندگان.
     همان طوری كه در شماره 98 ماهنامه به اختصار به عوامل شكرك زدن پرداختیم، مشاهده می شود كه اكثر قریب به اتفاق مردم متاسفانه هنوز بر این باورند كه عسل شكرك زده تقلبی بوده و برخی چنین عسلی را فاسد دانسته و از مصرف آن امتناع می كنند. این در حالی است كه نیمی از دلایل طبیعی بودن عسل، شكرك زدن آن است كه به علت وجود آنزیم ها و دیاستازهای موجود و به تناسب درجه حرارت محیط نگهداری و نوع شهد گیاه در مدت زمان های متفاوت در نهایت شكرك خواهد زد كه متاسفانه به علت تبلیغات گسترده دست اندركاران تهیه و توزیع عسل های تقلبی، به صورت باور غلط بین مردم رواج یافته كه عسل شكرك زده تقلبی می باشد. این در حالی است كه عسل تقلبی شكرك نمی زند. عسل طبیعی اگر پاستوریزه نشود كه این امر باعث از بین رفتن بعضی از خواص آن می باشد، به طور حتم شكرك خواهد زد.
    امید است با مساعی دولتمردان و دست اندركاران موجب تعالی سلامت جامعه شویم.
    (جامعه سالم برگرفته از تفكر سالم می باشد)

آخرین مطالب